Educatie prin proximitate – Long – Life Story

La Burtica s-a luat apa, dupa cum scrie dumneaei: http://bogdanasblog.blogspot.ro/ iar la noi s-a dat! Deci e un fenomen de vara? Nu stiu. M-au uimit cate povesti „fara apa” am auzit in ultima vreme…. Si ca sa ne puna o bomboana noua pe existenta noastra de blochisti, aseara s-a luat curentul vreo 4 ore pe partea dreapta a strazii. Pe partea stanga nu. La terasa, clientii beau la lumina romantica a becului de la stalp :). Noi ne-am culcat si adio blog!

Intorcandu-ne la ale noastre, dupa spalat, poo management si splash management (Ioan la baie, exulta :)), sa trecem la chestii actuale: educatie. Pana acum cateva saptamani nu m-am gandit la acest subiect foarte mult. De la citania Conceptului continuu, am executat instructiunile de purtat, cantat, leganat, palavragit si alergat, fara a ma gandi mai departe. Pustiul a avut pe iarna o gramada de reviste la dispozitie (nu, nu reviste pt copii, va voi spune de ce mai incolo), carti cu poze si carticele cu animalute si cam asta a fost.

Daca stau sa ma gandesc, a fost foarte ocupat cu alergatul si exersatul mainilor, picioarelor la diverse miscari, treaba mea fiind sa ii pun la dispozitie contextul de manifestare si sa-i asigur o plasa de siguranta, fara a urla la el prea mult (de teama, desigur).

Acum vreo 2-3 saptamani, pe Ioan a inceput sa-l intereseze un poster pe care l-am primit cadou de la omfal.ro. Ni l-au dat gratuit la o comanda, un poster cu literele alfabetului in niste casute colorate. Ceva in genul celui de mai jos, fara desene, insa. Casutele sunt goale, in afara literelor si destul de mari (posterul are cam 100 pe 50 cm).

Poze {REC.sp_name}

L-am lipit pe perete pt ca era frumos colorat si acolo a ramas pt multe luni de zile. Peste iarna, posterul fiind lucios am lipit si am dezlipit pe el tot felul de abtibilduri cu animale. Ioan s-a exersat la prindere fina, prin aceasta activitate si a mai invatat niste nume de animale, fara a arata interes pt litere. Insa de curand, a inceput sa arate insistent semnele din casute intreband: „Ata, ata, ata?”. In traducere libera: „Asta ce inseamna?”. Si de atunci, a inceput jocul cu literele, asocierile cu diverse cuvinte, cantecele si poezii ad-hoc. El intreaba si arata, eu raspund si mai dezvolt, in genul: „A e un arici cu tepi/ Faci si au daca te-ntepi; B e bebe mititel/ Merge puiul copacel”. Am pus si poze decupate din reviste la unele litere si ii voi da si carioci sa le mazgaleasca. Deci, o varietate de activitati, cu sprijinul tuturor simturilor: vaz, auz, tactil, kinestezic. Se pot implica si gustul si mirosul, de ex., dandu-i copilului sa manance un mar, la invatarea lui „M”.

Ioan conduce lectiile. El a manifestat interes, el imi arata ce vrea sa afle, eu doar am grija sa ii transmit informatia dorita de el prin toate simturile, cat mai placut, in joaca si cu relaxare. De aceea am numit aceste activitati „educatie prin proximitate”. Copilul alege din mediul proxim ce il intereseaza si adultul are grija sa raspunda adecvat si placut. Ioan a venit cu ideea si eu o dezvolt, bineinteles ca nu e o noutate absoluta in educatie, ci mai degraba o implementare „in stilul nostru”, a unor idei montessoriene. Sunt de acord doar partial cu ideile lui Montessori, nu sunt chiar stilul meu, emotional vorbind.

Si mi-am dat seama ca am nevoie de material didactic de la fina-mea, de aici: http://www.bebelibrarie.ro/index.php, ca urmare trebuie sa aleg niste jucarii si carticele bune, ca punct de plecare in urmatoarea aventura….

Teacher, Leave the Kids Alone!Teacher, Leave the Kids Alone! 🙂

Si despre asta mai vorbim 🙂

4 gânduri despre &8222;Educatie prin proximitate – Long – Life Story&8221;

  1. Buna. Fain pentru mine . Imi pare tare bine si multumesc de impartasire. Mi-a placut articolul. Numai bine in continuare si spor la ce aveti voi de facut acolo!!

    Apreciază

Care e parerea ta?

