Despre limite si libertate in educatie

Reflectez de mai mult timp la problema limitelor in educatie si nu va spun ce bine mi-a prins reflectia asta in aceste zile, in care programul meu devine tot mai strans, ziua cu bio-curatenia, bio-spalatul, telefon, bio-mancarea, bio-croitoria si noaptea cu recrutare si foarte-foarte putin citit. [Azi m-am intristat de-a binelea cand o prietena m-a intrebat vesela: „Ei, si ce-ai mai citit?” Raspuns: CV-uri. Adevarul e ca am mai citit si 3 citate publicate de Libraria Ortodoxia pe Facebook, inainte de a le da Like si Share :)]. Asta e, vremuri de restriste. Pe de alta parte, toata incarcarea ma obliga sa il cooptez mai mult pe Ioan in activitatile mele si sa ii restrang nesfarsitele cerinte legate de joaca, citit, desenat, alergat pe-afara samd, samd. Pana la urma, asa si trebuie sa fie, nu?

Ca sa nu ajungem la 5 ani la crize legate de tabletele colegilor de grupa, cum ma chestioneaza o prietena: „Ce e de facut? Cum pot sa-i spun <Nu>, cand in fiecare zi vede tablete si I-Phone-uri?” (am vazut si eu in parc o pustoaica de gradinita chatuind cu cineva….. nici pe departe nu se exprima ca o fetita!). Buna intrebare…

Si raspunsurile mele suna cam asa:

– punctele de referinta, autoritatea si suportul emotional trebuie sa vina in primul rand de la familie si pt edificarea lor e nevoie de timp; de aceea, dupa mine, gradinita ar trebui sa inceapa dupa 4 ani, cat mai tarziu dupa 4 ani; integrarea rapida in colectivitate, de voie sau de nevoie, muta inevitabil punctele de referinta, autoritatea si sursa suportului emotional catre … grupul de copii si eventual! catre educatoare; daca intru ca parinte, in conflict cu opinia grupului… am pierdut din start. Deci, la 5 ani, cumparam tableta, ca sa fie copilul in rand cu lumea :). Si daca va ganditi la „socializare”, ca nu are copilul cu cine „socializa” daca nu merge la gradinita, aflati de la mine, ca totul e doar caca-marketing. In Finlanda nu prea sunt gradinite si nu am auzit sa le mearga rau din cauza asta. Psihologia copilului ne spune ca procesul de socializare trebuie sa se instituie solid in familie si apoi sa se extinda la grupuri mai mari de 2-3 copii.

– limitele si libertatile tot de la familie trebuie sa vina; inevitabil, aceste constructii mentale se realizeaza in timp si cu cat li se acorda mai mult timp, cu atat sunt mai clare si mai eficiente; de aceea e mult prea tarziu sa incepem sa limitam copilul la pubertate, sau la gradinita. La varsta respectiva ar trebui sa stie foarte bine ce poate face si ce nu, altfel, presiunea grupului din care e OBLIGAT sa faca parte, va duce la o multime de conflicte interioare de genul: „As putea si eu sa chiulesc dar nu mi-e clar daca as vrea sau nu….”.

– limitele si libertatile sunt greu de clarificat copilului intr-o societate care habar n-are de ele; n-am impresionat pana acum pe nimeni in Romania cu replica: „Copilul trebuie sa doarma, are program de somn”. Raspunsul e, de obicei: „Lasa, azi se culca mai tarziu” sau se uita la mine cu privirea aia: „Aha, vrei sa pleci/sa ne dai afara si bagi pretextul asta…”. Ba nu, am o prietena care are copil cu program de somn, dar din cauza asta ne vedem rar :). Daca eu nu fac in familie diferenta intre statutul copilului si al adultului, el cum ar putea face si cum ar vrea sa se culce, cand are atata treaba…?? Dar creierul se dezvolta in somn, iar in timp, lipsa de somn epuizeaza neuronii, ceea ce conduce la: anxietate, depresie, atac de panica…. la varste din ce in ce mai mici. De la un rahat de program lipsa, pardon de expresie!

Foarte pe scurt si din goana tastaturii, cam atat imi vine in cap acum. Cred ca data viitoare voi scrie despre cum punem limite, Ma voi intoarce sa mai completez articolul asta, pt ca e important pt mine, pana atunci, ce parere aveti despre limite si libertate in educatie?

http://www.childtherapies.co.uk/eft.html

4 gânduri despre &8222;Despre limite si libertate in educatie&8221;

Care e parerea ta?

