Educatie, inainte de toate

Chiar daca nu am mai scris mare lucru despre educatie in ultima vreme, de gandit, citit si iar gandit la acest subiect, nu m-am oprit. De ce? Pentru ca luam deciziile referitoare la educatia lui Ioan. Sunt decizii importante, sunt bazele a tot ce urmeaza si nu-mi imaginez cum s-ar putea construi o casa solida pe o temelie aruncata in graba pe nisip. Si am luat-o pas cu pas: am citit carti, am citit bloguri, am citit experiente, m-am gandit la propria mea educatie, la ce inseamna fericire si succes in viata, la ce inseamna integrare in societate, m-am confruntat cu uimirea neincrezatoare a celor din jur, am primit tot suportul nepotilor mei (care stiu cel mai bine ce inseamna educatia si ce nu), iar am citit si m-am gandit si intr-o zi, m-am luminat: asta este!

Ce este prioritar acum pentru Ioan?

1. Sa isi ia in stapanire corpul, sa-si dezvolte abilitatile fizice, sa invete sa lucreze cu mediul in care traieste. Evident si banal, vorba sora-mii. Totusi, daca ma uit la copii care stiu sa citeasca dar nu stiu sa isi puna mancare in farfurie, concluzia e mai putin banala. Cel mai important la varsta de 2 ani si 7 luni,: sa invete cine este, al cui este, ce poate si cum functioneaza lumea mica (corpul si casa) si lumea mare (de afara).

2. Sa isi exerseze abilitatile artistice si indemanarile: cu muzica (nu teoria muzicii), cu desenul si pictura, lutul si plastelina; decupaje, colaje, lipit, dezlipit, confectionat, construit. In general, cele mai bune materiale de joaca sunt cele brute, cele mai putin prelucrate (lut, lemne, culori). Adica fara butoane si leduri? Da, chiar asa!

3. Sa faca sport, sport, sport. Deocamdata, mers si alergat, alunecat si catarat. De la primavara, bicicleta (amandoi!). Poate de la anul, arte martiale sau ping-pong sau dans, nu stiu. La vara, trekking dupa oi si vaci :).

4. Sa invete, pe langa limba romana, si altele. Acum este varsta cea mai potrivita ca sa auda accentul nativilor si sa-l desluseasca corect, sa invete cantecele, sa danseze pe cantecele, sa ceara cantecele :). Cantecele gasiti peste tot pe internet, sunt cea mai buna metoda de a incepe invatarea unei limbi straine, doar ca trebuie sa faceti o selectie atenta, pt ca nu toate sunt cantate de nativi.

5. Povesti, povesti, povesti. Citim, citim, citim. Deocamdata citim cu randul, eu si tat-su, si ne mai ajuta si CD-urile de la Gama, de la aceasta minunata carte, „Povesti uitate”, pe care o recomand din tot sufletul. Editura Gama are multe carti bune, dar aceasta carte cu 3 CD-uri, in care povestile sunt interpretate de actori profesionisti, noua ne lumineaza drumurile cu masina, zilele, serile 🙂

Cam asta e programa noastra pana la 7 ani. Am lasat chestiuni cum sunt scrisul, cititul si alte abstractiuni pentru momentul in care le va cere singur. M-am inspirat mult din propria mea copilarie, si din sistemul de educatie finlandez, m-am uitat la sistemul Montessori si la Waldorf. Sistemul traditional de educatie, care se practica acum in gradinita si scoala nu il consider viabil, fiind artificial de la cap la coada, inutil in cea mai mare parte si de-a dreptul apasator.

Am lasat loc de mai mult, dar plecam de la putin.

Care e parerea ta?

