Matematica la 5 ani si 8 luni

Cand vine vorba de educatie, am niste idei fixe (si multe), izvorate din experienta si din reflectie asupra a ceea ce copilul meu face si drege.

Una dintre acestea este ca educatia in pozitia stand – pe – scaun nu le face bine copiilor (nici adultilor, dar asta este o poveste separata).

Copilul meu nu prea sta pe scaun decat asa…

DSC_9725a.jpg

Unul dintre motivele pentru care pozitia „stand pe scaun” nu ne face bine, tine de fiziologie: limfa, cea care participa la detoxifierea organismului, se misca fiind impinsa de musculatura care se contracta si se relaxeaza; nu are un sistem de pompare, precum are sangele. Cand copilul sta pe loc, limfa stagneaza, ceea ce nu este bine pentru sanatate.

Al doilea motiv tine de dezvoltarea mentala si emotionala, pentru care controlul corpului este crucial. Copilul invata cel mai bine miscandu-se si miscand lumea din jurul lui, invatand autocontrolul, dar si legatura intre autocontrol, siguranta si incredere. Un copil impiedicat e un copil speriat (nu-mi spuneti, am fost si eu unul).

Al treilea motiv este acela duhovnicesc si anume acela ca Iisus a spus: „Lasati copiii sa vina la mine”, ceea ce ne spune totul despre natura exploratoare si continuu in miscare a copiilor. Nu a zis „lasati copiii sa stea cu mine”, „sa sada cu mine”, „sa ma asculte pe mine”. A zis „sa vina”, un verb de miscare, care spune totul despre cum este copilul si ce nevoi are.

Asa ca matematica la varsta lui Ioan este exploratoare si concreta. Pustiul nu manifesta interes pentru scrisul numerelor, cu toate ca stie sa scrie cuvinte. In schimb ii place si cere sa simta numerele, sa le invete si sa se joace cu ele (si chiar am inceput sa il banuiesc de aptitudini matematice). Asa ca jucam, mai ales duminica dupa-amiaza, joc dupa joc, si pentru ca ma apuca o plictiseala nesfarsita cateodata, am de scris pe blog si lista de lucruri pe care le fac cand joc jocuri de masa cu fiu-meu.

Avem 3 jocuri matematice acum la treaba:

  • jocul „Poveste”, realizat de Biojucarii, pe care l-am produs pentru acest moment (ce cool sa iti faci propriile jucarii, nu?); mai multe fotografii cu jocul gasiti pe Facebook, la Biomobila&Biojucarii;

dsc_0965

  • „A numara”, joc cumparat de o vreme de la Julia Toys, care este principalul nostru furnizor de jocuri;

img_20170220_135724

  • „Unul, doi, trei, multi”tot de la Julia Toys, un joc pe care pustiul il iubeste si de vreo 2 ani tot il jucam, pentru ca ii place sa prinda peste (mai mult decat mie).

img_20170220_135755

Mai recent, pustiul meu deseneaza in ordinea numerelor, o activitate care fixeaza cunoasterea numerelor si care mie personal nu-mi spune nimic. El e foarte entuziast si se straduieste sa traseze cat mai corect contururile, de la cifra la cifra, stergand cu guma devierile si arantandu-mi cu mandrie rezultatul.

Este vremea jocurilor si a povestilor, nu-i asa?

Voi cum faceti matematica activa la aceasta varsta?

#jurnaldeeducatie #Biojucarii #Biomobila&Biojucarii

8 gânduri despre &8222;Matematica la 5 ani si 8 luni&8221;

  1. Bon, si exemple din viata noastra (copila are 8 ani juma, clasa a 3a): cu jocurile a functionat dar cel mai bine a mers in viata reala. Am luat-o la piata cu noi, cu lista in mana de meniu si ingrediente si cantitati pt sapt. viitoare, calculam cat costa si comparam preturi la pietari, calculam cat ne trebuie: 1kg de rosii la 1 leu si 1 kg de casraveti la 1 leu, ia sa vedem cat costa. Pe la 6-7 ani ii dadeam banii in mana si cumpara ea si primea rest si numara atent (pietarii o adorau, pana la urma sa vezi o blonda cum tzuguiaza buzele si numara monezile in pumn nu e ceva des). Apoi a avut ea o idee: venea cu un caiet si nota costurile la fiecare taraba si le scria (stie sa fie vedeta fiica mea…noi suntem niste modesti, ea e starul casei).
    Am mai luat jocuri interactive (monopoly, Carcasone, si inca unu care nu stiu cum il cheama) iar jocurile de-a magazinul sunt de pe la 3-4 ani (cu bani de jucarie, si apoi i-a cam pierdut asa ca si-a facut ea niste bani pe hartii 😀 ).
    Am mai luat-o cu mine sa ma ajute sa calculez tipare la croit si cusut: schema, desenat, calculat pe hartie.
    Pt pregatit tabla inmultirii, numaratul din 2 in 2, din 3 in 3, din 4 in 4 fac minuni. Si astea le invataram tot asa, pe drum spre scoala/piata/parc, sarind: 2 4 6 8 10 vor deveni succesiunea viitoare a tablei inmultirii si memorarii ei.

    Fiica mea e buna la matematica. Daca greseste ceva, e ca e distrata (si unele sunt prea simple pt ea). No, acu’ ce-o putea sa iasa dintr-o injinera pasionata de exceluri si bugete si calcule maritata cu un economist? 😀

    Apreciat de 1 persoană

  2. daca ai timp si drag, asculta-l pe profesor Florin Colceag (imi place de el, chiar daca pe alocuri face pe „misteriosul” si ca ar fi „niste conspiratii”) – deci el explica diferentele intre copii (copii kinestezici, copii sensitivi, etc) – doar 20% ar fi genul sa stea cuminti pe scaun cu mainile la spate, asa cum doreste scoala romaneasca … Eu abia la 35 de ani, in fata unui trainer irlandez am inteles ca cum sunt: mi-a dat plastelina sa ma joc in timpul cursului si am fost mult mai atenta si interactiva de a zis ca ii e mai mare dragul sa faca ore cu mine (singurul compliment facut in timpul cursului la o grupa de 10 cursanti). Atunci am inteles de ce la 32 de ani am reusit sa invat verbele la franceza: ca tricotam si repetam declinarile 😀 😀

    Apreciat de 1 persoană

      • Sa ma vezi aseara pe bicicleta cu tableta in fata 😀 😀 (am descoperit ted-urile, le ascult asa, pe random) . Am mai incercat inainte dar mi-am pierdut interesul (probabil nici nu alegeam tema cea mai cea pt mine). Asa, pe bicicleta am ascultat si niste chestii f. impresionante pe care in alte conditii nici nu le-as fi click-uit sau trecut de primele 5 minute (nu toti vorbitorii au flerul ala de a tine lumea cu sufletul la gura)

        Apreciază

Care e parerea ta?

