De ce fierbem orice? si alte ganduri despre mancare

Da, chiar, v-ati gandit? De ce fierbem baby spinach, care e atat de dulce si fraged, de ce fierbem guliile, de ce fierbem morcovii? Toate aceste legume, fragede si bune, trec printr-un proces de prelucrare termica care le face praf toate vitaminele si precipita oxalatii din spanac, pt a fi mancate apoi ca “mancare de… spanac, gulii, morcovi” etc. De ce?Mixed Vegetables Healthy Lifestyle Stock Photo

Ideea mi-a traversat azi neuronul, cand am dat azi, peste o gulie mare, frumoasa si lemnoasa la mijloc, pe care am dat-o pe razatoarea foarte mica, pt a-i marunti fibrele si a putea JR s-o inghita. Fibrele lignificate oricum nu se digera, mai absorb insa ceva toxine din intestin. Oricum nu puteam arunca bunatate de gulie bio. Si atunci m-am luminat: pai de-asta se fierb legumele, toate legumele in zilele noastre! Ca sa faca mai digerabile niste legume mai batraioare, care altfel ar fi cam indigeste si periculoase pt lucrarile dentare :) (ca de ex. un morcov bine crescut si cu mijlocul tare ca piatra). De la unele mai batraioare, procedeul s-a extins prin imitatie, la toate legumele (de ex., in ciorba punem si ardei, care nu necesita fierbere inainte de consum, dar “da gust la ciorba”). Cine insa a format aceste gusturi? Familia, de obicei. Ardeiul fiert are gust bun in ciorba, asa am invatat de foarte mici si cu asta, basta.

Nu sunt raw-food-advocate. Nu sunt avocat pt niciun regim exclusiv, exceptand chimicalele, care chiar nu au ce cauta in mancare. Omul a demonstrat de mii de ani ca poate vietui ff bine cu regimuri din cele mai ciudate, ba carnivore, ba frugivore, dar nici unul exclusiv. Toti oamenii cauta completitudinea care i s-a aratat Apostolului: Pavele, ia si mananca, Eu toate le-am facut curate. Asa ca Apostolul Pavel a mancat pe unde a fost sa predice, ce era de mancat, fara mofturi.

Mai fierbem, clar, si pt igiena, de ex. carnea, care poate contine paraziti; si pt a o face mai usor digerabila, totusi, intr-un articol excelent despre inuiti, carnea cruda e evaluata ca o megasursa de vitamina C (iar in lunga iarna arctica, si singura). Fierbem cartofii pt a-i face mai digerabili, laptele pt a-l dezinfecta. Fierbem dulceturile indelung, pt a le conserva in final. Dar compoturile? Daca exista congelator? O intreaga industrie a vitaminelor face bani frumosi din mancarea noastra fiarta, nu-i asa?

Logica imi spune insa ca mai bun e morcovul crud decat cel fiert si mai bine salata de spanac decat spanac gatit. Bucatile mai fragede, se pot rontai ca snacks-uri. E pacat de atatea vitamine sa se duca pe apa sambetei, din cauza unei generalizari culinare si pana la urma, din cauza istoriei, ca ea ne-a adus aici :)

Anunțuri

Care e parerea ta?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s